Rentoutuminen

ILMAISET PODCASTIT

Säännöllinen rentoutuminen on keino ja itsehoito, jolla voi vähentää stressin, uupumisen ja ahdistuksen aiheuttamaa painolastia.

Henkisen tasapainon saavuttamiseksi ei ole olemassa oikopolkuja. Onnistuminen edellyttää pitkäjänteisyyttä, koska aivoihin tehdään uusi ”ura” – samalla tavalla kuin eri lajien harrastajat vahvistavat toiston avulla alitajunnassaan olevia onnistumisen mielikuvia.

Syvärentoutumisen saavuttamiseksi ei tarvitse opetella erilaisia harjoituksia. Siiihen riittää yksi ”malli” ja sen toistaminen. Siksi tämän sivun podcastit pysyvät ilmaisina ja niissä on sama alku ja loppu.

Paras tulos saavutetaan, kun podcastit kuunnellaan makuulla napit korvissa tai kuulokkeet korvilla.

Ensimmäisillä kerroilla saatat nukahtaa. Syynä on yleensä unen puute tai alitajuinen pelko uutta kohtaan. Seuraavilla kerroilla sinulla on lopussa todennäköisesti hyvä olo ja tunnet itsesi rentoutuneeksi. Pitkälle vietynä rentoutuminen voi muuttua meditaatioksi.


Podcastien alussa on 5-7:n sekunnin hiljaisuus, jotta ehdit keskittyä ja päästä oikealla aaltopituudelle.

Positiivinen ajattelu.mp3 16 min

Positiivisesta ajattelusta on monesti tehty hömppäilmiö, johon suhtaudutaan naureskellen. Todellisuudessa se on tietoinen valinta, jonka avulla aivojen ja kehon energia suunnataan tekemiseen, tavoitteiden saavuttamiseen ja elämiseen. Positiivisen ajattelun vaikutus itsensä voimaannuttamisessa on myös tieteellisesti todistettu.

Uupumus.mp3 16 min

Uupumisen vähentäminen on mahdollista. Tässä harjoituksessa se tehdään hengityksen avulla, jonka rauhoittava ja voimaannuttava vaikutus perustuu tahdosta riippumattomaan hermostoon. Harjoituksella aktivoidaan kehon autonomista järjestelmää, jonka tehtävänä on mm. henkisen tasapainon lisääminen uupumis- ja stressitilanteissa.

Mielenrauha.mp3 15 min

Mielenrauhaa ei pysty valitsemaan, mutta sen voi saavuttaa harjoituksilla, joissa ajattelemalla tehdään jotain erilaista tai siirrytään paikkaan, johon liittyy hyvä olo. Harjoitus voi alussa olla vaikea, koska aivoihisi syntyy uusia yhteyksiä (neuroplastisuus lisääntyy). Mutta toiston avulla se onnistuu ja kokemus saattaa jopa yllättää sinut.

Katso videosta ohjeet, 2 min

jotta tiedät miten valmistaudut ja harjoitus onnistuu.



Jos epäilet rentoutumisen todellista merkitystä, katso Mielenterveysseuran sivua.

Ekonomiryhmän palautteet ryhmäharjoituksesta.

Jos haluat syventää osaamistasi ja muuttaa rentoutumisen meditaatioksi, tilaa henkilökohtainen podcast tästä; tai ehdota sitä jollekin toiselle.

One thought on “Rentoutuminen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *