LinkedInissä keskustellaan myynnin valmentamisesta.
Kommenttini:
Organisaatiot eivät opi – ihmiset oppivat. Tämä on yksinkertainen asia, jota ei ymmärretä riittävästi.
Asiakaspalvelussa ja myynnissä ei ole kysymys vain tuotetuntemuksesta, asiantuntemuksesta ja myyntitekniikasta. Joskun merkittävämpi tekijä on aito innostus. Ajatelkaa miten paljon turhaa tavaraa ja palveluja ostetaan innostumisen pohjalta. Ehkä tyypillisimpiä tuotteita ovat telkkarissa mainostetut kuntolaitteet ja laihdutuspillerit.
Taitava myyjä osaa vedota asiakkaan tunteisiin ja innostaa. Valitettavasti tätä tehdään niin hyvässä kuin pahassa. Toisaalta myydään sellaista, mistä asiakkaalle on todellista hyötyä – ja toisaalta sellaista, mitä asiakas ei tarvitse.
Minulla on silloin tällöin myyntivalmennuksia, joiden alussa konkarimyyjät sanovat: ”Turha tilaisuus. Kyllä nämä hommat osataan.” Kun näiden konkareiden vanha taistelutahto (innostus) on herätetty uudestaan henkiin, on se näkynyt suoraan myyntituloksissa.
Innostuminen lisää jo olemassa olevan osaamisen käyttöastetta. Innostunut urheilujoukkuekin voittaa usein pelillisesti taitavamman vastustajan. Kysymys on henkisestä energiasta ja sen kanavoitumisesta tuloksen tekemiseen. Tämä energia sisältää myös tunnetason elementtejä, jotka lisäävät luottamusta, joka tunnetusti on kaupankäynnissä merkittävä tekijä.