Palautteita Hyvä kirje -kirjasta

  • Markkinointiyrityksen toimitusjohtaja: ”Olen etsinyt ja odottanut tällaista kirjaa, jossa kerrotaan tunnevaikuttamisesta. Siitä tulee työkalu henkilökunnalleni.”
  • Osastopäällikkö: ”Yksinkertaisia ideoita ja esimerkkejä, joita ei ole tullut riittävästi ajatelleeksi.”
  • Tilaisuuksien järjestäjä: ”Jos meillä olisi ollut tämä kirja 10 vuotta sitten, kun suunnittelimme esitteitämme, olisimme myyneet useampia seminaareja. Luin kirjan yhdeltä istumalta, se tempaisi mukaansa.”
  • Projektin vetäjä: ”Nyt tajusin, miksi suulliset ja kirjalliset viestini ovat menneet niin huonosti perille.”
  • Sihteeri: ”Ideat on esitetty niin selkeästi ja käytännönläheisesti, että voin käyttää niitä heti työssäni.”
  • Myyntineuvottelija: ”Sain vastauksia mielessä pyörineisiin kysymyksiin. Ilmeisesti voin mennä suoremmin asiaan ja jättää vähemmälle ns. kauniit myyntipuheet. Aion ainakin kokeilla.”
  • Kriittinen nuori atk-yrittäjä: ”Yllättävän hyvä ja käytännönläheinen. En ole aikaisemmin ajatellut tällä tavalla.”
  • Tiimin jäsen: ”Kirja rohkaisee puuttumaan epäkohtiin ja antamaan suorempaa palautetta.”
  • Luottamusmies: ”Kirja on rohkea ja mielenkiintoinen. Se on erilainen, eikä tyypillinen kuiva oppikirja.”
  • Kirjakaupan osastopäällikkö: ”Mielenkiintoisen tuntuinen. Emme ole aikaisemmin nähneet vastaavaa. Luemme sen kaikki, niin opimme itsekin.”
  • Liikekirjeiden ammattilainen: ”Tuoreita näkemyksiä”.
  • Palaute sähköpostissa tiiminvetäjältä

Hei. Sain sähköpostissa negatiivisen palautteen, joka mielestäni oli aiheeton ja vääristelty. Kirjoitin suutuksissani heti vastauksen, mutta järkeni sanoi että sen lähettäminen ei ole viisasta. Otin Hyvä Kirje -kirjan esiin ja etsin siitä neuvoja. Niiden perusteella poistin omasta viestistäni kaikki tunteenomaiset ilmaisut, ja harkitsin tarkemmin missä järjestyksessä esitän omat näkemykseni ja perusteluni. Viestin lopussa korostin vielä yhteisiä näkemyksiä ja tavoitteita. Sain vastauksen, joka oli positiivinen ja jopa anteeksipyytävä. Asia tuli kuntoon ja suhteemme on parempi kuin ennen. En ole ennen ymmärtynyt miten tärkeä on suunnitella huolella kirjalliset viestit ja ajatella niitä myös vastaanottajan kannalta.

  • Palaute sähköpostissa

Soittelin kuukausi sitten sinne tiedustellen Hyvä kirje -kirjan ostamista ja myymistäkin. Haluan kertoa kirjan vaikutuksesta työskentelyyni.

Työskentelen pienessä vähittäismyyntiliikkeessä pienellä paikkakunnalla. Tärkein tehtävämme on myynti ja sen myötä joudun myös joskus muistuttamaan erääntyneistä saatavista. Olen kokenut sen monesti kiusalliseksi, koska asiakkaamme ovat meille myös läheisiä tuttuja.

Lukiessani kirjaa lähetin opeistanne innostuneena (kehuin + vaadin + kehuin) karhukirjeitä. Aikaisemmin olen lähettänyt vain tylysti huomautuksen. Aikaisemmin olen vain jäänyt odottamaan. Nyt sain heti vastaukset ja myös saatavamme.

  • Palaute sähköpostissa

Luin juuri kirjasi ”Hyvä Kirje, Tieni Hyvä kirje-kilpailun voittajaksi”. Saimme sinulta sen silloin ajanhallinta-seminaarissa noin vuosi sitten, ja nyt se sattui käteeni ja luin sen.

Pitkästä aikaa tuli eteen sellainen kirja joka pysäytti. Se edustaa ja kuvaa kaikkia niitä asioita, joita pidän ihmisten johtamisessa tärkeinä ja tuloksiin vievänä. Eipä ole paljoa lisäämistä viimeisen sivun jälkeen.

Lisäksi tässä oli ainakin minulle ensimmäiset kirjalliset esimerkit kritiikin antamisesta. Aiheesta on erilaisissa tilaisuuksissa puhuttu paljonkin, mutta konkreettiset näytöt ovat jääneet yleensä olemattomiksi, tässä on toisin.

Esimiehenä olo on aika yksinäistä puuhaa keskijohdossa varsinkin, jos ylhäältä ei saa paljoa tukea ja ymmärrystä. Olen huomannut omassa ja muiden kanssa keskustellessani, että on hyvä jos jokaisella olisi joku sparrauskumppani, jonka kanssa voi kohtuullisen vapaasti keskustella johtamisen ongelmista, omista näkemyksistään miten yritystä on kehitettävä jne. Yksin miettiessä näistä tulee mökkihöperöksi äkkiä, tai sitten alkaa epäilemään tekeekö oikeita ja tarpeellisia asioita lainkaan. Kirjasi on kuin tällainen äänetön sparraaja, jolla on paljon annettavaa.

  • From: Sinikka.V.

Hei. Ko koulutustilaisuudessa otin mukaani Hyvä kirje ja tiimityöstä voimaa kirjat, olen maksanutkin ko kirjat. Nyt reklamoisin hyvä kirje kirjasta: minusta kirjan sisältö ei vastannut alkuunkaan kirjan mainospuhetta. Minusta on turhuutta maksaa 110 mk mm teidän henkilökohtaisesta palkinnonsaantitilaisuudesta, eikä kirjasta muutoinkaan ollut käytännön hyötyä, koska kirjeet sopivat vain ko. tilanteeseen/ lähettäjän/saajan suhteeseen. Toivoisin hyvitystä tai mahdollisuutta palauttaa kirja.

  • Vastaus

Hei Sinikka. On valitettavaa, että et pitänyt kirjasta. Perustelussasi viittaat mainospuheeseeni, jota kirja ei mielestäsi vastannut. Tämä viitaus ihmetyttää minua, koska mainospuheeni oli hyvin lyhyt. Kerroin ainoastaan voittaneeni kirjeiden kirjoittamisen kilpailun, joka innoitti kirjoittamaan niistä kirjan. Lisäksi kerroin, että kirja käsittelee vaikuttamisen taitoa ja että se ei ole yleinen kirjeiden kirjoittamisen oppikirja.

Kaikki vuorovaikutustilanteet ovat ainutlaatuisia, joiden lopputulokseen vaikuttavat viestin lähettäjän ja vastaanottajan tuntemukset. Juuri tällaisia tilanteita kirja kuvailee. Jos odotit kirjalta neuvoja massakirjeiden kirjoittamiseen tai yleisiä ohjeita kirjoittamiseen, niin niitä en luvannut puheessa, eikä niitä luvata kirjan kannessakaan. Nimi on ”Hyvä kirje, tieni hyvä kirje kilpailun voittajaksi”, eli jo sekin kertoo, että kyseessä on henkilökohtaisen onnistumisen kuvausta, eikä oppikirja. Kirjassa on 239 sivua, joista 7 sivulla on tekstiä ko. kilpailusta. Tuntuu liiottelulta perustella reklamaatiota sillä.

Kirja oli myös koko seminaarin ajan esillä, jolloin siihen oli mahdollisuus tutustua. Kirjan takakannessa on lisäksi kerrottu mistä on kysymys. Koska Sinulla oli tilaisuus tutustua kirjaan ennen sen ostamista, en koe myyneeni ”sikaa säkissä” tai jotenkin huijanneeni Sinua. Milläköhän asenteella luit kirjan? Mikä kirjassa sai Sinut näin ärsyyntymään?

En oikein tiedä mitä voisin oppia tästä palautteesta, kun en koe tehneeni mitään väärin. Enemmän jään miettimään Sinua ja mahdollisia motiivejasi? Palautamme tilillesi 110 mk. Kirjalle voit tehdä mitä haluat. On turha uhrata siihen vielä postittamisen vaivaa ja kuluja, kun se jo tähänkin asti on tuottanut näin paljon harmia.

Katso myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *