Hyvä kirje -kilpailun voittaja 1997

Hyvä Kirje kilpailun voittajaTUOMARISTON PUHEENJOHTAJAN PUHE PALKINTOJENJAKO-TILAISUUDESSA

HYVÄT LUKU- JA KIRJOITUSTAITOISET

Me, Hyvä kirje -kilpailun tuomariston jäsenet, olemme olleet teihin muihin nähden etuoikeutetussa asemassa. Teistä jokainen saa päivittäin pöydälleen arvatenkin vaaksan verran postia. Miettikääpä, millä tavoin luette sitä.

Ahmien? Tämän tästä ilahtuen? Vakuuttuneena siitä, että kirjeen kirjoittaja on ihan aidosti ajatellut ”juuri sinua, arvoisa vastaanottaja”? Tai ei?

Milloin viimeksi olette saaneet todella hyvän kirjeen?

Me olemme. Me Hyvä kirje -tuomaristossa olemme saaneet toisenlaisen otoksen yritysten ja organisaatioiden välisestä kirjeenvaihdosta.Me olemme lukeneet kirjeitä, jotka ovat olleet hyviä. Yhteensä 175 kirjeen lähettäjää osallistui ensimmäiseen Hyvä kirje -kilpailuun. Me olemme saaneet ahmia, ilahtua ja olla vakuuttuneita. Samalla olemme saaneet huomata, että yritysten ja yhteisöjen kirjeenvaihto ei ole pelkästään harmaata, virallista ja etäistä.

Ja juuri se on ollut Hyvä kirje -kilpailun tarkoitus: Nostaa esiin suomalaisten yrityskirjeiden parhaimmisto. Ja palkita parhaista paras:

Se, joka osaa kirjoittaa asiakkaalleen kuin ihmiselle – siitä huolimatta, että kirjoittaa työnsä puolesta. – Ja siitä huolimatta että kyseessä on ”vain” saate-, tiedote-, tarjous-, reklamaatio- tai myyntikirje. Ja kirjoittaa vieläpä niin, että tavoitteena ei ole vain kertaluonteisesti myydä, tiedottaa tai reklamoida vaan rakentaa kumppanuutta. Sitä taitoa kutsutaan myös asiakassuhdemarkkinoinniksi.

Itse asiassa hyvä kirje on kilpailu asiakkaan tunteista. Ja tässä, kuten myös todellisessa markkinataistossa, kilpailun voittaa se, joka osaa tunteisiin parhaiten vaikuttaa.

Kisa on harvinaisen reilu. Tässä kilpailussa pienet ja suuret lähtevät samalta viivalta. Ratkaisevaa on taito eikä budjetin suuruus. Tämä tietenkin tekee kirjeen käytöstä houkuttelevan lajin, mutta myös haastavan – jopa vaikean. Sen huomasi myös Hyvä kirje -kilpailun tuomaristo.

Huomasimme, kuinka personointi ei tee viestistä persoonallista. Kuinka mielistely ei merkitse miellyttävyyttä. Ja kuinka totta onkaan se, että rahalla ei voi korvata ajattelua.

Mutta huomasimme myös, kuinka hyviä kirjeenkäyttäjiä meillä on. Kuinka pienikin yritys voi lähettää maailmalle tuhansia henkeviä myyntimiehiä vain muutaman markan kappalehintaan. Ja kuinka hyvä kirje paitsi ilahduttaa kirjeen lukijaa voi tuottaa menestystä myös yritykselle, joka kirjeet lähettää.

Kiitos esimerkillisestä työstä. Kiitos teille sadoille yrityskirjeiden lähettäjille, jotka kilpailitte voitosta. Tuomaristo onnittelee teitä raikkaasta ajattelusta tässä tunkkaisten tiedotteiden maassa.

Vaikka emme voikaan palkita teitä kaikkia kärkijoukkoon kuuluvia, asiakkaanne sen varmasti tekevät. Ehkä ensi vuonna myös tuomaristo.

Erityisen hyvin onnittelunsa ansaitsee vuoden Hyvä kirje -palkinnon voittaja. Kyseessä on luultavasti ensimmäinen palkinto, joka jaetaan puhtaasti älyn ja tunteen käytöstä. Tänä vuonna palkinnon saa yritys ja henkilö, joka käyttää kirjettä toisin kuin muut:

Kun muilta saa joulukortin, hän lähettää sinulle monisivuisen henkilökohtaisen kirjeen.

Kun muut lähettävät sinulle ”arvoisa vastaanottaja” -tarjousmonisteita, hän puhuttelee sinua alusta alkaen kuin hyvää ystävää.

Ja jos satut saamaan häneltä reklamaatiokirjeen, voit pitää itseäsi onnekkaana – niin kannustavasti hän moitteensakin esittää.

Hänen yrityksensä toimialana ei suotta ole taitovalmennus.

Katso myös:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *