Myytkö asiakkaalle jotain mitä hän ei tarvitse?

LinkedInissä on kysymys: ”Mitä jos asiakas haluaa ostaa jotain aivan järjetöntä?”

Kommenttini
Älä myy. Tai myy, mutta kerro rehellisesti – kuitenkin hienotunteisesti – miksi hänen ei kannata sitä ostaa. Tarvittaessa kirjaa perusteet ja pyydä allekirjoitus, jotta sinua ei voida jälkeenpäin syyttää.

Minulta tilataan joskus valmennuksia, joissa osaamiseni on puutteellista. Asiakas haluaa kuitenkin, että teen sen, koska luottamus on aikaisemman yhteistyön pohjalta vahva ja tehtävät ovat onnistuneet. Olen ottanut työn vastaan, mutta samalla kertonut selvästi faktapohjalta mitä osaan ja mitä en. Sitten olen erikseen tai yhdessä asiakkaan kanssa miettinyt mistä saamme mukaan haluttua erikoisosaamista.

Tyypillisin ongelma työssäni on, että asiakas luulee tietävänsä mitä hän tarvitsee. Nämä tilanteet selviävät yleensä suunnittelupalaverissa, jossa ohjaan käytännön esimerkein asiakasta ymmärtämään, mitä hän todellisuudessa tarvitsee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *