Kehityskeskustelu vai jatkuva vuorovaikutus?

LinkedInissä pohditaan kumpi on tärkeämpi.

Kommenttini

Työskentely ja onnistuminen dynaamisessä maailmassa edellyttää jatkuvaa vuorovaikutusta. Tilanteisiin pitää reagoida nopeasti. Tämä ei ole ristiriidassa kehityskeskustelujen kanssa. Molempi parempi – kuten sanotaan.

OIKEIN TOTEUTETTU kehityskeskustelu tarjoaa lisäarvoa arkipäivän vuorovaikutukselle. Sen tavoitteena on selkeyttää odotuksia puolin ja toisin, tarkistaa tavoitteet jne. Sinne ei kerätä mitään eikä odoteta, että ”sitten puhutaan”.

Kehityskeskuskustelu voidaan myös katsoa työntekijän oikeudeksi ainakin kerran vuodessa saada puhua rauhassa oman esimiehensä kanssa tehtävistään, itsestään, urastaan… Keskustelun tulee olla luottamuksellinen.

Sieltä tuodaan esiin vain yhdessä sovitut asiat, esim. päätökset ja muut kehittämisideat. Tässä mielessä intrassa ennakkoon täytettävät lomakkeet, joista tulee julkisia dokumentteja, pilaavat keskustelun luonteen. Monilla työpaikoilla on pinnan alla ongelmia, jotka hiertävät, pilaavat motivaatiota ja ilmapiiriä. Niistä pitää voida keskustella avoimesti esimiehensä kanssa, jotta hän pystyy entistä paremmin luotsaamaan johdettavansa / tiiminsä hyviin tuloksiin.

Kehityskeskustelu on tavoitteelliseen johtamisjärjestelmään kuuluva osa. Se on usein tärkein yksittäinen työkalu henkilöjohtamisessa. Asiantuntijaorganisaatiossa sen merkitys on vielä suurempi, koska useimmat asiantuntijat toimivat itseohjautuvasti.

Nykypäivän myllertävä työelämä edellyttää tiivistä vuorovaikutusta, jotta teemme oikeita asioita eikä vain asioita oikein. Tätä varten voidaan toteuttaa esimerkiksi ”tavoitevarttia” kerran viikossa tai kuukaudessa, jossa esimies tai vetäjä käy 15 minuutin keskustelun jokaisen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *