Myyntitaidon oppiminen

LinkedInissä jatkuu keskustelu oppimisesta (asiantuntijasta myyjäksi)

Kommenttini

Otsolle; olen samaa mieltä: ”En ole varma siitä, tuleeko myynti-sanaa tiputtaa pois sanavarastosta, mutta ehkä sen vastaanottamiseksi ja lisäämiseksi asiantuntijan mukavuusalueen sanavarastoon pitää tehdä ensin työtä. Sen jälkeen on minusta jopa ihan hyväksi puhua reippaasti myynnistä sen oikealla nimellä ja aktivoida tekemistä entisestään.”

Askel kerrallaan hyvää tulee. Kun asenne on kohdallaan, ovat askeleet suurempia. Lähes kaikessa kehittämisessä tehdään se virhe, että rima pannaan alussa liian korkealla. Kuvitellaan, että uusien taitojen oppiminen tapahtuu samalla tavalla kuin ohjelman vaihtaminen tietokoneella: levy sisään ja hommiin.

Liian iso tavoite heti alussa synnyttää epäonnistumisia, jotka taas laskevat oppimishalua ja motivaatiota. Vanha sananlasku ”työ tekijäänsä opettaa” on erittäin hyvä ajatus, mutta se ei toimi kaikissa tilanteissa.

Olen saanut työssäni nähdä useita epäonnistumisia, esim. johtoryhmätyöskentelyssä, tiimitoiminnan kehittämisessä, myyntitaitojen oppimisessa, tuotannon ihmisten opetellessa asiakaspalvelua jne. Liian suuret odotukset hidastavat oppimista.

Harvoin ihmiset vastustavat taitojensa kehittämistä, koska se on innostavaa ja taustalla on selkeitä järkisyitä. Mutta väärät odotukset suhteessa aikatauluun lannistavat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *