”Soitinko huonoon aikaan?”

LinkedInissä käydään keskustelua asiakkaan lähestymisestä.

Kommenttini.

”Soitinko huonoon aikaan – tai – onko sulla kova kiire…” ovat asiakkaan kannalta oikein hyviä kysymyksiä. Niihin on helppo vastata ”kyllä” ja sulkea puhelin.

Ensivaikutelman syntymisestä on puhuttu vuosikymmeniä; silti kuulee edelleen yllämainittuja negatiivisia keskustelun-avaus-yrityksiä. Mikä mättää? Eikä ihmisiä tarvitse lähettää kursseille. Terve järki ja omat kokemukset tarjoavat riittävästi asiapohjaa, kun mietitään miten asiakasta lähestytään ja mitä sanotaan.

Voitin 1997 Postin järjestämän ensimmäisen liikekirjekilpailun ja kirjoitin aiheesta kirjan. Toisinaan sain palautetta, että olen ajasta jäljessä: ”ei enää kirjoiteta kirjeitä”.

Omassa työssäni kirje toimii nykyään vielä paremmin kuin ennen, koska niitä saa niin harvoin. Kirje luetaan alusta loppuun ja kun kirjeen jälkeen lähestyn puhelimitse, saan aina ystävällisen kohtelun. Asiakkaalla on aina myös aikaa keskustella, vaikka esim. sillä hetkellä palveluilleni ei ole tarvetta. Usein he myös kertovat miksi ei ole tarvetta ja milloin kannattaa ottaa uudestaan yhteyttä.

Lisää tässä linkissä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *